Çarşamba, Mart 26, 2008

Birikenler

Gecen hafta ultrason muayenemiz vardi. Benim plasenta dogru yerini bulmus sonunda. Bebis de 1 kg 4 gram olmus. 1 kg kiymacik diye dalgamizi gectik hemen. Her sey yolunda gorunuyor. Onumuzdeki hafta da doktor muayenesi var.

Gecen hafta burada bizim universitenin molekuler analizlerinden birini yapan kadinla biraz dalastim. Analiz sureleri artik komedi seklinde 4-6 haftaya kadar uzamisti. 4 Subatta yolladigim ornegin sonucu 18 Mart'ta geldi. Ustelik de bir suru ivir zivir laf sokmalarla. Ufak bir hata olmus benim hesaplamalarda. Neyse. Ben de dogru hesaplamayi gonderip kusura bakmayin dedim, tesekkur ettim falan. Sen oranin basindaki kadin, baska isi gucu kalmamis gibi bana bir mail dosen. Iste cok sinirleniyoruz boyle yapildigi zaman da, bilmem ne de... Iki hafta daha o yuzden gecikmismis benim sonuclar. O kadar sinirlendim ki anlatamam. Ustelik bu kadinin ilk ukalaligi da degildi bu. Bu sefer actim agzimi, yumdum gozumu, ben de bir mail dosendim, hocama da cc'ledim. Kusura bakmayin, siz benim kibarlik edip ozur dilememi bir sucunu itiraf seklinde falan algiladiniz galiba dedim (Bunu da Erik soyledi, boyle soyle diye, yoksa bende nerde bu kadar hazircevaplilik :)). Bu tur ufak hatalar gecmiste problem olmuyordu, simdi neden bu kadar buyutuluyor diye sordum. Zaten gecmiste de benim analizlerin icine edip arastirmalarimin 6 ay kadar aksamasina sebep olmuslardi, onu da yazdim. Ayrica bu kadar uzun suren analiz suresinin sebebini sormamin hakkim oldugunu yazdim. Efendim, eleman eksikleri varmis. Onun da benim problemim olmadigini ilistirdim.

Sonra teknik olarak benim neredeyse her bilgiyi yanlis gonderdigimi anlatan bir emaili hem bana, hem benim hocaya, hem de oranin buyuk direktorune yollamis. Efendim, ne turlu hesapladilarsa benim gonderdigim yanlis bilgier yuzunden isin icinden cikamamislarmis... O anda kadinin yalan konusutugunu anladim. Boyle bir hata yapmayacak kadar sistemli calisan birisiyim. Orijinal formu gorebilir miyim diye kisa bir email attim. Gene herkese tabii. Ertesi gun oldu. Iste ben de seninle toplanmak istiyordum da bik bik gibilerinden bir mail atti. Yalniz direktor bey o saatte gelemiyormusmus. Pardon dedim, ben sadece formu gormek istiyorum, bu direktorle toplanti da neyin nesi oluyor, aciklar misin. Akli sira ben direktorle de gorusmekten korkup tirsacagim, gelmekten vazgecerim mi diye dusundu artik, nedir bilemiyorum. Bekle bekle, cevap yok. Ben gene de kalktim gittim, onun keyfinin gelmesini beklemektense. Kampusun diger bir ucu bulunduklari yer, 20 dk'da yurudum. Ofisindeydi tabii, domuz gibi oturuyordu. Yuzsuz yuzsuz hicbir sey olmamis gibi havadan sudan muhabbet acti. Tabii ilginc bir durum oldu. O da 28 haftalik hamileymis megersem, iki hamile karsilikli birbirimize baktik. O ucuncuyu doguruyormus. Iyi dedim, hayirli olsun, benim su forma bi bakabilirsek... Baktik. Tabii ki dedigi gibi hatali filan gondermemisim. Suratina bakip, e niye hatali gonderdigimi soyluyorsunuz herkese dedim. Bon bon suratima bakip konuyu degistirdi. Neyse, formun orijinalini vermiyormus, fotokopisini aldim. Baska bir suru beni suclamaya calisan ivir zivir laflar etti. Ciktim, sonra gene herkese onun yalan konustugunu, benim gonderdigim bilgilerde bir hata olmadigini anlatan bir email attim. Sonra hocam bana ozelden, merak etme, ben sana zaten guveniyorum gibisinden bir mail atti. Koskoca dekan adamin da bu sacmaliklar yuzunden vaktini aldim diye hayiflaniyordum zaten. Neyse, artik kendisi kendi direktorune ne cevap verir onu bilemiyorum, boyle boktan, basit bir sey ugruna olay cikardigi icin. Ama ben gene de memnunum. Benimle bu kadar zaman ukalalik bazinda goturdu isleri, boyle patlatirlar adamin bi tarafinda. Sikiyorsa bir daha bana ayni seyi yapsin da goreyim, yalanci kari.

Bu iste en inanamadigim sey de insanlarin boyle sudan sebepler yuzunden hic sikilmadan yalan konusabilmeleri, buna tenezzul etmeleri. Sen koskoca facility'i idare ediyorsun, deger mi yani basit bir analiz icin? Boyle rezil olursun iste sonunda.

Sonra benden ozur dileyen bir mail atti, gene herkese... Efendim, benim verdigim bilgiler dogruymus ama gene de benim el yazimla cizdigim molekulun yapisini anlamakta zorlanmislarmismis. Boku gene bana atiyor akli sira. Hic muhatap olmadim bu sefer. Battikca battigi belli cunku. Onume gelen herkese de ne kadar yalanci ve guvenilmez birisi oldugunu anlatiyorum artik.

Hayir isin komigi bir de biz bilim yapiyoruz burada. Ya o sonuclar hayati onemde olsalardi benim icin. Bilim bazinda konustugun zaman ne vardir, elinde veriler vardir, verilere bakarak bir degerlendirme yaparsin. Ama sen kalkip verilerle istedigin gibi oynasacagini dusunursen, hatta oynasirsan karsi tarafta guven namina bir sey kalmaz. Bilim milim de yalan olur o noktadan sonra. Nasil guvenirim simdi ben bu kadinin yaptigi analizlere.

Simdi bolumde bu tur analizler icin bir training veriyorlardi Allahtan, o training'i aliyorum ben de bu hafta. Kendi analizimi kendim yapacagim, oh be.

3 yorum:

tavsan dedi ki...

Oyyy, en sinir oldugum seylerden biri yalancilik. Hatirlarsan ben de gecen sene boyle bir yalanci kadin yuzunden felegimi sasirmistim. Gercekten de insan bunu niye yapar, hele de boylesi basit bir durum icin. Ve direktore kadar yayan da kendisi. Ilginc..Neyse, cok guzel basa cikmissin gercekten:) Erik'in cumle de supermis. Benim de hic aklima gelmez boyle seyler.

Bir de tabii isin bilim ve verilerin guvenilirligi yonu var dedigin gibi. Ben de ozellikle doktoraya basladiktan sonra veri analizinin zorluklarini, insanlarin binbir baska yontem kullanabildiklerini ve hatta -maalesef- kendi hocamin bazi analizlere yaklasimini gordukten sonra bu islerin ne kadar guvenilmez olabilecegini anladim..
Eheh, ama sana guveniyorum:))

Bu upuzuun yorumumu bitirirken, Ycurl'un gonderdigi o cok sirin ayakkabilarin sahibi Haydar beye ve Erik'e selam ederim, seni de yanaklarin operim:)

Oya Kayacan dedi ki...

Şimdi haberim oldu ve çok sevindim. Sıkılma ama böyle şeylere. Bebecik de hissediyor annesine olanları, değil mi yaaaa?

YesilErik dedi ki...

Sagol Tavsancim :) Optum seni!

Oyacim, tesekkurler. Haklisin, hissediyor olmali. Ama olaylara engel olamiyor insan bazen iste.