Çarşamba, Mart 19, 2008

Nefis durumlar(i)

Bazi seyler vardir, neresinden tutsan elinde kalir, lime lime olur. Son yazima gelen bir yorum da bende boyle bir hissiyat uyandirdi. Yorum soyle:

"ya sen ne sanıyorsun kendini. bu ülkede kimse kimseye karışmıyor inan. ama senin beynin almaz. sen hiç dekolte kıyafetli birinin üniversiteye alınmadığını gördün mü. ya başörtülüler. ikinci sınıf değil mi. nefret ediyorsunuz onlardan değil mi. dinlerini özgürce yaşadıkları için. içten içe sizler nefsinize yenik düştüğünüz ve onların bunu başardığını gördükçe nefretiniz artıyor. ama sadece kendinizi yersiniz. bu ülke müslüman bir ülke ve bu ülkede başörtüsü de olacak ezan da. sizler çatlasanız da"

Simdi efendim, ben ne saniyorum kendimi kismini geciyorum. Burayi okuyan benim kendimi ne sandigimi veya sanmadigimi gayet iyi bilir. Benim bu yazida kafama takilan asil yer su nefs kismi oldu. Yani ben basortusu takan birisini kiskaniyorum kendi nefsime hakim olamadigim icin. Once bir guldum bu lafa, sonra biraz daha derinlemesine irdelenince ne kadar zavalli bir dusuncenin urunu olabilecegini anladim. Soyle ki:

Bir kere basortusu takarak aslinda cok cok arzuladigim ama yapamadigim bir sey icin nefsime hakim olmayi ogreniyor olacagim. Yani bunu Ramazan'da oruc tutmaya mi benzetmeliyiz? Orucluyken insanin cani turlu yiyecek ve icecek ceker ama oruclu oldugu icin yiyemez. Nefsine hakim olur. Kendi kendini terbiye eder. Bu gayet mantikli geliyor kulaga. Ama bunu basortusune uyguladigim zaman, a-a cumlemi bile bitiremiyorum, uygulanmiyor netekim... Yani ben aslinda gotumu basimi acip dolasmak istiyor olacagim surekli (niyeyse?), ama basortusu takarak kendi kendimi egitecegim anlami cikiyor buradan. Begenmediniz mi? O zaman soyle baska bir carpik aciyla mi yaklasmak lazim acaba? Elin okuz, uckuruna sahip olamayan hayvan herifleri bana mal gozuyle bakiyorlar, benim de kendimi korumam lazim. Iyi de o zaman suc bende mi, bana okuz gibi bakan herifte mi? Bana kalirsa okuz herifte... Haaa, ama burada da baska bir noktaya geliyoruz. Nedir o? Okuz herif konsepti. Okuz herif kime denir? Okuz olmayan herifler de var midir? Ya da ben mi acaba her erkegin okuz oldugunu dusunuyorum? Ben nasil biriyim oyleyse? Karsimdaki her erkege potansiyel tacizci gozuyle bakiyorsam? Ya da tek bir baska secenek kaliyor. Erkekler pirupak yaratiklar, ama biz kadinlar boktan yaratiklariz. Asagilik, erkekleri bastan cikarmak icin gonderilmis, pis mahlukatlariz ve bu ustun erkekleri yoldan cikarmamak boynumuzun borcu. O yuzden boyle bocu gibi kapanmamiz lazim. Mazallah, tecavuz falan ederlerse de bizim sucumuzdur, ne de olsa asagilik olan bizleriz.

Bu son tecavuz kismi aslinda Zulfu Livaneli'nin Mutluluk romaninda cok guzel ve ince bir sekilde isleniyor. Filmi de cok begenilmis, ben henuz izleyemedim ama kitabi tavsiye ediyorum.

Nerde kalmistik? Bir de bu komedinin ozgurluk yani var ki evlere senlik. Simdi ben yukarida saydigim sapik sebeplerden dolayi ortunecegim, bir nevi nefsime hakim olacagim yani, ve bu beni ozgur bir mumin yapacak. Daha da komigi, yukarida gelen yorumdaki gibi "basarili" olacagim. Valla bu bana ozgurluk veya bir basari gibi degil daha cok kolelik ve buyuk bir hezimet gibi geldi kadin adina. Ama kadin kendini hicbir seye deger gormuyor, hakkaten asagilik goruyorsa, onden buyursun, ozgurum ozgurum diye ortalikta tepinsin, dolassin, kendini kandirsin. Bu durumdaki birisini de kiskanmam, ancak aciyabilirim kendisine.

Kendimi ne sandigim kismina geri donersem, kendimi kesinlikle kadin oldugum ikinci sinif sanmadigim kesin. Herkes insan olmali her seyden once ve aklini kullanmali. Zaten muslumanligin asil mesaji da bu, almak isteyene.

Bu yazdiklarimdan sonra basortusu dusmani filan olmadigimi da burada belirtmek isterim. Benim dusman oldugum basortusunun ardina saklanan yukaridaki potansiyel ve kadini asagilayan sapik dusuncelerdir. Basortusu takan ve bu tur dusuncelere alet olmayan bir suru kadin oldugunu da biliyorum. Tabii yukaridaki yorumcu icin ayni seyi soyleyemeyecegim.

6 yorum:

Taurus dedi ki...

O mesaji birakan Yeliz isimli arkadas aslinda kendi fikriyle celiskiye dustugunu paragrafinin ilk kismiyla gostermis.

Ilkonce Turkiye'de kimse kimseye karismadigini ve bunun senin beyninin alamiyacagini soylemis. Sonra ise gelip karisildigini hatta ayrimcilik yapildigini dile getiren basortulu kizlarin 2'ci sinif vatandas gosterildigini savunmus =)

Bu turban olayini ulkemize sokan aslinda Alman sonradan olma musluman birisi. Onun hakkinda yakinda biseyler yazacam.

Avrupanin Ortadogu projesi ortadoguda musluman ulkeleri yada Iran gibi tam musluman olmayan bir ulkeyi bile nasil seriata suruklediginin bir kaniti.

Ulkemizin her koyunde okul yokken camisi bulunan, bazi mahalade birakin bir camiyi bir kac cami oldugu icin ezan zamani artik kasetlerden calinan ezanlar ile birbirine karismasi sonucu dogru durust bi ezani bile dinlemenin mumkun olmadigi bi ulkede bu kisiler cikiyor bide din elden gidiyormus yada basi kapatilanlara zulm varmis gibi yazmiyolarmi alip bunlari Iran'a yolayip orda 1 yil yasatacaksin yada Sudi Arabistanda, sonra su hani 'seiatin kestigi parmak' kitabindaki kadin gibi ulkeye dondulermi yeri operler.

Dalgic dedi ki...

Bana "nefsi bastiramadigi icin kiskanmak" gibi soylemler, her zaman soyleyenin icinden o isteklerin kaynadigi, ama "irade" gostererek bastirdigini anlatir. Ortada irade gosterilerek bastirilmasi gereken bir duygu varsa (ki bunun nasil bir duygu oldugunu tahmin etmek o kadar da zor degil) ve bu kadar su ustune cikiyorsa, bastirmaya cabalayan insan icin uzulmemek elde degil.

YesilErik de demis ya, once insan olunmali. Benim icin bu, kendinle barisik, ve daha onemlisi mantikli ve tutarli olmak demek. Kendi inanc cerceven vardir, inandigin (ama asla baskasina kanitlayamayacagin, kanitlamak zorunda olmadigin) degerler vardir, ama beynin de vardir. Dusunursun, elestirirsin, sorgularsin, kendini yenilemeye, daha iyiye goturmeye calisirsin. Ne zaman ki bir seyleri sorgulamayi birakir, bir suru dogmanin pesine takilirsin, iste o noktada haklarinin bircogunu baskasina devredersin.

Benim kanimi donduran, ulkemde dinin butun sosyal iliskilerin merkezine konulup siyasete alet edilmesi. Her dinin sosyal bir boyutu vardir (cogunlukla dinlerin ortaya ciktigi ortam ve zamanlardaki sosyal duzensizligin bir sonucu olarak). Din toplum icin var olmaktan cikartilip toplumu gutmek icin kullanilmaya basladi mi, isin civisi cikmis demektir.

Mantikla duygulari, duyguyla inanclari, inancla insan iliskilerini birbirine sokmak moda bu aralar. Kendi icin dusunme yetisi elinden alinmis kalabaliklarin basindakilerin ogutlerini dinleyerek daha iyisini yapmalari da beklenemez. Imam-cemaat iliski bir cesit. Tabii bu noktada asla bahsedilmeyen durum, "imam" rolundeki insanin gercek emelleri. O kalabaliklarin icinden bakilinca bu emelleri gormek eminim cok zordur.

ycurl dedi ki...

Insan boyle yorumlari gorunce sinirlenmeden duramiyor. Bana da bir ara bir yazim uzerine "sizin hazimsizliginiz var recep tayip erdogan nasil basabakan oldu" tarzinda bir yorum birakilmisti. Kaale almamak gerektigini dusunuyorum cunku bu durum onlarin yapmak istedigi zaten. Saga sola saldirmalari kendi hazimsizliklarini ortaya cikariyor sadece. Sozde demokrasi kilifina siginip farkli dusuncelere bile tahammullerinin olmadigi ortada. Tutarlilik aramak olasi bir durum degil.

Aslı Cin dedi ki...

Benzer bir konuyla ilgili bir yere yorum bırakmıştım. Aaa sonra baktım ki, benim yorumum ve blogger ın yazısı alınıp, pek nefsine hakim bir hanım tarafından blogunda yayınlanmış altına da pek muhterem nefislerine hakim bir sürü kadın tarafından yorum bırakılmış.

Efenim, ben ne biliyormuşum ki kitabı, dini, göreneği. Erkeklerin eli tabii ki sıkılmazmış ve bunun onların tahrik olmaları ile hiç mi hiç ilgisi yokmuş.

Şimdi başımı kapasam hemen muhterem bir nefs hanım olacağım, yarın açsam dinden imandan çıkmış ilan edileceğim. Bu kadar basite indirgenmiş her şey. Belki de ben başını kapatan bir çok kadından fazla duamda, ibadetimdeyim, daha fazla yardım ediyorum düşmüşe. Belki de hiç alakam yok dinle imanla. Bunu kim nereden bilebilir ki? Başıma bağladığım beze mi bakarak karar verecek? Çok yanılır öyleyse...

zerrin dedi ki...

bende turkiyeyi uzaktan izleyip ici sisenlerdenim..
benim gozlemledigim inanc geregini yapanlar: bu sadece musluman basini kapat degil,yahudi hanimlarda saclarini kazitip peruk takiyor,sih'lar saclarini kesmiyor bir esarpta topluyor,kimi kamasiz disari cikmiyor filan filan,ki bu gereklerin yapilmasi gercekten guc..bi kere inancini bayrak gibi ustunde tasiyorsun,seni hergoren buna gore degerlendiriyor,bazen inancli kisi bunun altinda eziliyor bile,cunku ben suyum suna dikkat etmeliyim buna dikkat etmeliyim..icimden gecen cunleler uzun kisa keseyim,inanc kismini simgesiyle yasayanlar kendilerini digerlerinden farkli goruyor bi kere,gormekte zorunda cunku diger turlu kendisi de devam edemez,icinde radikal bi taraf olmadan ibadetini surduremez..belki yorumun sebebi budur

ne yazdı ne yazamadı dedi ki...

yeşilerikcim, tam da o nefisle ilgili kısımda dikildim oturduğum koltuktan aman gelmese bu yeme diye...sonra baktım tüüüüü...orası tamamen (sevmem yabancı sözcükleri türkçede kullanmayı ama bulamadım şimdi...) provokasyon be güzelim. attım bi çamur belki yapışır hesabı niye üzerine alınıp zahmet edip de cevaplamışsın...
bu türbanla dinle ilgili tartışmalara hiç bulaşmam politikadan nefret ettiğimden ama o yorumun o son cümlesi beni çok rahatsız etti: burası müslüman ülkeymiş o da olurmuş bu da...hani ben uzak durmakla hakikaten ciddi bir yanlış mı yapıyorum? hani senin çok sevdiğim bir etiket var: türkiye nereye? hiç bu kadar kafama dank etmemişti: ulan biz nereye gidiyoruz hakikaten?